Politisk forbruger?
Du kender måske begrebet „politisk‟ forbruger. Vi er alle forbrugere af varer og serviceydelser herunder IT løsninger og vi flokkes sædvanligvis om de bedste og billigste varer. Mantraet har været at den fri konkurrence altid sørger for de bedste og billigste produkter.
Imidlertid oplever vi nu at amerikanske IT firmaer såsom Apple, Google og Microsoft har vokset sig så store og rige at de begynder at monopolisere markedet bl.a. ved at stække al konkurrence ved opkøb eller rå økonomisk dominans. Tilmed begynder deres ultra rige ledere – som på ingen måde er demokratisk valgt – at sprede deres indflydelse i politiske områder f.eks. ved at påvirke/støtte politiske kræfter der vil gavne deres forretning – også i andre lande.
Hvis man ikke sympatiserer med den tendens, er det umådeligt svært som almindelig IT forbruger at gøre noget ved – udover at tænke over om man kan/vil vælge de mest aggressives produkter fra og prøve nogle mere „spiselige‟ alternativer. Hvis tilstrækkelig mange forbrugere fravælger, så har det en voldsom effekt. Tænk på Teslas salg der er markant reduceret i Europa sjovt nok efter deres bestyrelsesmedlem/CEO Elon Musk er blevet højre-radikal politiker der nu også ønsker at påvirke igangværende og kommende valg i europæiske lande.
Læs her om IT alternativer til de IT produkter du sikkert bruger i hverdagen.